Nummer 1 är här!

Campusbussens historia

Matilda helander

Civ.ing Medicinsk Teknik
Har du någonsin funderat på varför det kommer sig att vi studenter har en speciell busslinje?
Picture of Matilda helander

Matilda helander

Civ.ing Medicinsk Teknik
Ilustration av campusbussen

På campus kan man ibland urskilja den turkosblå färgen som flyter förbi bakom träd och byggnader. Det är såklart vår alldeles egna campusbuss! Har du någonsin funderat på varför det kommer sig att vi studenter har en speciell busslinje? Vi på LiTHanian vill passa på att berätta om campusbussens långa och fartfyllda historia.  

Campusbussen var en idé som kläcktes av en av Linköpings Universitets rektorer, Bertil Andersson redan 2003 (!) och som drevs igenom av Rolf Adell som jobbade på LiU-Service. Anledningen till att busslinjen inrättades var att det fanns ett behov av att transportera studenter mellan campus Norrköping och Linköping. Campus Norrköping invigdes 1997 och efter sex år hade verksamheten vuxit så pass mycket att en student kunde ha schemalagda kurser både i Linköping och Norrköping. Därför ville universitetet erbjuda studenterna ett smidigt sätt att ta sig till och från sina föreläsningar och lektioner.

I början var bussarna mindre, mer diskreta och hade färre avgångstider, men allt eftersom att fler började åka har projektet utvecklats. Genom åren har bussarna blivit dubbeldäckare, stationer har tillkommit och fler avgångstider har tillkommit. Flera olika företag har bedrivit trafiken på uppdrag av universitetet, under en period drev Östgötatrafiken campusbussen i samband med linjebuss 73. För några år sedan fick universitetet kritik från Riksrevisionen och Konkurrensverket för att upphandlingen kring campusbussen inte öppnades för fler aktörer. Universitetet gjorde om och idag är det företaget Connect Bus som äger och kör bussarna efter att de vann upphandlingen 2019. 

Campusbussen är unik i sitt slag. Det finns några andra universitet som har eller haft liknande transportlösningar, exempelvis Mälardalens högskola och Linnéuniversitetet, men inget liknar den skala och omfattning som campusbussen. Det finns fem bussar som är designade speciellt med LiU:s färger och logga. Dessutom har de miljövänliga dieselmotorer som körs på syntetisk diesel, vilket minskar koldioxidutsläppet med 390 000 kg per år! De nya bussarna köptes in av Connect Bus inför höstterminen 2019 och tillverkades i Spanien för att sedan köras upp till Sverige i en busskaravan. Föreställ er fem turkosblå bussar som kör genom Europa, vilken syn!

Enligt en artikel av Elisabet Wahrby på LiUs Insidan, publicerad 2015, genomförs varje år ungefär 250 000 resor med campusbussen. Rekordet är 2600 resenärer på en dag. En av de vanligaste återkopplingarna från studenter är att man vill ha fler avgångar, även på sena kvällar och helger. Johan Cederlund från LiU förklarar att det finns flera anledningar till varför det inte är möjligt. Dels beror det på kostnaden, att lägga mer pengar på campusbussen tar pengar från andra delar av universitetet, exempelvis studentköken och microvågsugnarna. Det handlar också om att få ihop ett hållbart körschema för chaufförerna, tiderna ska fungera i alla väder och vid trafikolyckor. Det är viktigt att komma ihåg att campusbussen är en möjlighet för studenterna, ingen rättighet, menar Johan.

För att avsluta artikeln vill jag dela med mig av Cederlunds budskap till studenterna. “Blippa kortet!”. Det är väldigt viktigt att alla som åker campusbussen faktiskt blippar sina studentkort vid påstigning. Även om det är gratis att åka som student så utgör blippandet underlaget till campusbussens planering. Det är extremt viktigt för att kunna anpassa trafiken till studenternas resvanor. Om det skulle vara så att ditt LiU-kort inte fungerar kan du kontakta Johan Cederlund på campusbussen@liu.se

Campusbussen är än så länge bara tonåring. Det finns många år kvar. Vem vet hur det blir i framtiden? Kommer vi alltid att ha en campusbuss? Kanske får vi snart åka runt i bussar likt de självkörande som kryper fram på Corson. Eller så fortsätter allt precis som vanligt. Oavsett vad som väntar i framtiden kan vi passa på att njuta av åkturen. 

Rulla till toppen