LINKÖPINGS UNIVERSITET: Fler Studenter än Studieplatser

Linköpings universitet firar ett rekordstort antal studenter. Antalet studenter har ökat med nästan 40% sedan 2019. Men firandet skymmer en mer problematisk verklighet. Trots det växande studentantalet ökar varken antalet studieplatser eller resurser i samma takt. På sikt riskerar denna obalans att urholka utbildningens kvalitet, försämra studenternas studiemiljö och minska arbetsmarknadens förtroende för universitetets examina.

En av de mest uppenbara konsekvenserna av ett ökande antal studenter är överfulla studiesalar. Arbetsmiljöfrågorna som lyfts av studenter på Linköpings universitet höstterminen 2024 har präglats främst av en sak: platsbrist. Detta är ett problem som lyfts av studenterna på samtliga av LiUs alla fakulteter. När fler studenter ska samsas om samma begränsade utrymmen leder det till en sämre studiemiljö, minskad tillgång till handledning och minskad möjlighet till interaktion mellan lärare och studenter. Universitetets resurser, såsom grupprum, datorer och bibliotek, blir svårare att tillgå, vilket gör att studenter får svårare att genomföra sina studier på ett effektivt sätt.

När antalet studenter ökar utan en motsvarande ökning av lärare och handledare blir det allt svårare att upprätthålla hög undervisningskvalitet. Lärarnas begränsade tid per student gör att individuella frågor och fördjupad förståelse ofta åsidosätts. Seminarier och laborationer, som kräver interaktivt lärande, påverkas särskilt negativt när grupperna blir för stora och dessutom schemaläggs sent på kvällarna. Detta kan i sin tur leda till en mer ytlig utbildning, där studenterna inte får den kompetens de behöver och förväntas ha vid examen.

När fler studenter antas utan att studieplatserna anpassas skapas en hårdare konkurrens om både akademiska och praktiska resurser. Grupparbeten blir svårare att samordna, platser i studentbostäder blir färre och tillgången till studenthälsa och psykologiskt stöd blir sämre. Detta kan bidra till högre stressnivåer och psykisk ohälsa bland studenterna, vilket i sin tur kan leda till sämre studieresultat och högre avhopp från utbildningarna.

Om fler studenter examineras utan att utbildningens kvalitet bibehålls, kan det leda till att arbetsgivare får en sämre bild av Linköpings Universitet. Om arbetsmarknaden uppfattar att studenter från LiU har fått en utbildning med bristande kvalitet, kan det leda till att LiU-studenter blir mindre attraktiva på arbetsmarknaden. På lång sikt kan detta påverka universitetets rykte och minska dess attraktionskraft för framtida studenter.

Just av denna anledning har LiUs tre studentkårer – LinTek, StuFF och Consensus – samarbetat i ett projekt för att undersöka frågan mer ingående. Liknande studier har tidigare genomförts vid andra universitet, såsom TLTH (2024), THS (2023) och Uppsala universitet (2022), vilka har fungerat som inspiration för LiUs egen undersökning. Projektets syfte är att kvantifiera antalet tillgängliga studieplatser i varje byggnad på campus Valla, US och Norrköping.

I den sammanställda rapporten “Linköpings Universitets Studentkårers studieplatsprojekt” besvaras följande frågor:

  • Vad exakt utgör en studieplats?
  • Hur många studieplatser finns det i varje hus på campus Valla, US och Norrköping?
  • Är mängden studieplatser tillräckliga för att tillgodose antalet studenter under läsåret 2024/2025?
  • Finns det några platser där man relativt lätt hade kunnat utöka andelen studieplatser?
  • Vilka studieplatser är mest attraktiva för studenter?

I denna artikel kommer vi inte att gå in på detaljer, eftersom kårerna redan har gjort ett utmärkt arbete med detta i sin rapport. I stället vill vi ge en sammanfattning av rapportens huvudsakliga innehåll:

“Enligt LiUs egna siffror studerade det under 2024 44 457 st studenter på LiU. Av dessa studerar 18 493 st på Valla, 4 785 st på Norrköping, och 2 836 st på US. Resterande är ortsoberoende eller så studerar de på andra orter. Om man jämför denna siffra med hur många studieplatser vi räknat på varje campus, får vi fram att det finns 3 789 studenter per studieplats för Norrköping, 2 576 studenter per studieplats för US, och 6 619 studenter per studieplats för Valla.”

På campus Valla finns det 2794 studieplatser.
På campus US finns 1101 studieplatser.
På campus Norrköping finns det 1263 studieplatser.

Att Linköpings Universitet fortsätter att ta in fler studenter än vad resurserna tillåter är en ohållbar utveckling. Istället för att öka antalet studenter bör universitetet prioritera kvalitet framför kvantitet och säkerställa att de som antas får en utbildning som motsvarar både deras och samhällets förväntningar.

Om LiU inte bromsar denna utveckling riskerar universitetet att förlora sin status som en av Sveriges främsta utbildningsinstitutioner. Det är dags att sätta studenternas utbildningskvalitet först. Fotnot: Ökningen som LiU beskriver på sociala medier gäller främst andelen studenter som deltar på distans.

Rulla till toppen