Nummer 1 är här!

Fixa femman i grunken

Mathilda Sjöbom

Protein Science
Matematisk grundkurs, mer känd som grunken, är en kurs som läses under första terminen på de flesta av LiU:s civilingenjörsprogram. Bland studenterna på TekFak är grunken känd för att vara svår och att få ett högt betyg i kursen kan kännas nästintill omöjligt. Som tur är kommer LiTHanian till undsättning! Vi har tagit hjälp av tre mattecoacher från Mattehjälpen för att besvara frågan med stort F: hur gör man för att få en femma i grunken?
Picture of Mathilda Sjöbom

Mathilda Sjöbom

Protein Science

Den första mattekursen på universitetet, men långt ifrån en mjukstart. Även om det på vissa program kommer in desto mer avancerade kurser i matematik senare under utbildningen är det inte konstigt att många upplever grunken som en utmaning. Visserligen ingår det en del repetition av gymnasiematten i kursen, men för många är mycket av kursinnehållet nytt och kraven som ställs är höga. Rättningen är hård, med mycket fokus på detaljer och krav på att alla lösningar ska redovisas noggrant.

För den som känner att kursmaterialet och undervisningen i grunken (eller någon annan mattekurs) inte ger tillräckligt med stöd för att man ska uppnå sina mål i kursen finns Mattehjälpen som en användbar resurs. Mattehjälpen är ett utskott under LinTek och utgörs av studenter som hjälper andra studenter med matten. Under vardagskvällar anordnar de mattestugor på såväl Campus Valla som Campus Norrköping, dit studenter är välkomna för att räkna och fråga mattecoacherna på plats om olika matteuppgifter. Under tentamensperioder brukar Mattehjälpen i Linköping även bjuda in till så kallade crash courses i specifika kurser, där man ger en repetitionsföreläsning om sådant som är viktigt att kunna till den kommande tentan samt delar med sig av tentatips som man fått direkt från examinatorn för kursen i fråga.

Anna Tarasova, Ellinor Karlsson och Jonathan Andersson är engagerade som mattecoacher i Linköping. De studerar alla tre matematik på olika utbildningsnivå och har tillsammans erfarenhet av att ha läst samt undervisat i majoriteten av alla kurser i matematik som ges vid LiU. I en intervju med LiTHanian har de delat med sig av en rad goda råd till den som vill lyckas riktigt bra med grunken. Utöver dessa tips betonar mattecoacherna att mycket är individuellt när det kommer till matteplugg: hur man lär sig bäst, hur man bör plugga till en tenta och hur mycket tid man behöver lägga ner varierar från person till person. 

Det som funkar för mig kanske inte funkar för andra”, säger Anna. ”Sen beror det kanske också lite på om man siktar på att bara klara tentan, eller siktar på att faktiskt förstå saker.”

Nedanstående tips är också värdefulla för dig som är mer än nöjd med att bara få godkänt i grunken samt för dig som läser andra mattekurser!

Utantillkunskaper. Att memorera lösningar till uppgifter siffra för siffra tjänar kanske inte så mycket till för att klara en mattetenta, men vissa saker är bra att kunna utantill. Vanliga definitioner och satser kan vara värda att memorera, både för att kunna lösa uppgifter och för att hänga med bättre under kursens genomgångar. Vad gäller alla formler som presenteras i kursen är en god idé att först och främst plugga in de mest basala som det också går att härleda andra formler ifrån. Ett exempel är additionsformlerna för sinus och cosinus som kan användas för att få fram bland annat formlerna för subtraktion och dubbla vinkeln. Du kan även ha mycket nytta av att veta hur enhetscirkeln ser ut och kunna använda dig av den. 

Kontrollera och felsök. Enligt Jonathan är ett av de vanligaste misstagen som studenter gör då de räknat en matteuppgift att de inte kontrollerar sina svar. Exempel på kontroller är att sätta in sin lösning i ursprungsekvationen, att kontrollderivera en framtagen primitiv funktion och att bedöma om arean under en graf är rimlig. Om man fått ett felaktigt svar kan man använda kontroller för att felsöka och upptäcka var i uträkningen felet uppstod. I stället för att gå igenom hela uträkningen kan man börja någonstans i mitten: har du fel där så vet du att ditt fel uppkommit tidigare i beräkningen. Ett bra knep är att gissa sig till ett ungefärligt svar innan man påbörjar en uppgift – är ditt svar sedan alldeles för långt ifrån vad det borde bli kan du genast anta att något är fel i uträkningen.

Ligg i fas under kursens gång. Mattecoachernas råd är tydligt: halka inte efter i lektionsplaneringen. Även om det innebär att du inte räknar klart alla uppgifter är det bättre att hålla tempot i kursen än att försöka färdigställa allt. Det du hoppar över kan du repetera under tenta-p.
”Det är mycket bättre att börja på en ny lektion än att fortsätta på en halvgjord”, säger Ellinor.

Ta hjälp av andra. Vissa trivs bra med att plugga själva, men samarbete är ofta positivt för studieresultaten. Hjälper du en pluggkompis med en uppgift lär sig denne förhoppningsvis av dig, och att förklara för andra är ett bra sätt att öka sin egen förståelse – en riktig win win-situation helt enkelt! En risk om du räknar mycket på egen hand är också att du förstärker dina egna fel, då du inte får någon input från annat håll. Utöver att samarbeta med andra studenter rekommenderar mattecoacherna att ställa frågor till läraren under lektionerna.

Räkna tidseffektivt. Försök att huvudsakligen lägga tid på att räkna det du tycker är svårast. Ser du direkt att du kan en uppgift kan det vara smart att hoppa över den för att i stället öva på sådant som är mer utmanande.

Öka din förståelse. Visst kan man ta sig ganska långt i en kurs genom att bara lära sig att lösa typuppgifter, men ett bättre betyg kräver oftast en djupare förståelse. Ett sätt att bättre förstå vad man räknar är att rita olika figurer och bilder, till exempel för att lära sig hur de vanligaste funktionerna ser ut. Undvik också att kolla direkt i facit efter att du räknat en uppgift, utan kontrollera själv ditt svar först för att förbättra din förståelse och få in vanan att göra kontroller. Du kan också öka din förståelse genom att hitta på egna uppgifter, som går ut på att till exempel härleda vissa formler eller satser, alternativt välja ut mer utmanande uppgifter från kursmaterialet att räkna. På grunken-tentorna brukar uppgift 7 vara klurig och kräva att man tänker själv snarare än följer en återkommande metod, så att räkna några sådana uppgifter från övningstentorna kan vara till nytta för den som vill öka sin förståelse i kursen.

Reflektera över lektionsuppgifterna. Vare sig du lyckats lösa en uppgift eller inte är det viktigt att du reflekterar över vad du gör när du räknar – som Jonathan uttrycker det: ”Det räcker inte med att bara lösa en uppgift utan man måste lära sig av den.” Ta för vana att gå igenom färdiga beräkningar medan du har dem färska i minnet. Sammanfatta din lösningsgång och fundera på vad du ska hålla utkik efter nästa gång du får en liknande uppgift. Gjorde du något fel och, om inte, vad skulle du annars ha kunnat göra för fel?  

Tentateknik. Självklart är det viktigt att plugga under perioden och förbereda sig väl inför tentamenstillfället, men om du ska klara grunken gäller det också att du levererar vid skrivningarna. Att ha en bra strategi under duggorna och tentan kan spela stor roll för ditt resultat. Fastna inte för länge på en uppgift du inte kan, utan gå vidare till nästa och spara de svåraste uppgifterna till sist. Om du huvudsakligen satsar på att bli godkänd – välj ut cirka fyra uppgifter som du känner dig mest säker på och lägg energi på att räkna dem noggrant. Kontrollera de svar du får ut och felsök om fel verkar ha dykt upp. Se också till att läsa igenom alla uppgifter noggrant så att du inte missar att ge svar på något som efterfrågas.

För att läsa mer om Mattehjälpens verksamhet samt för att hitta tid och plats för mattestugor och crash courses – följ Mattehjälpens sidor på Facebook!

Linköping MattehjalpenLintek 
Norrköping MattehjalpenNorrkoping 

Rulla till toppen